Sar's Kenia Experience

Op naar Mwaluganje!

De tassen zijn gepakt, om 8:30 vertrokken we naar Mwaluganje Elephant Sanctuary. Na een stuk rijden kwamen we eindelijk in een ander Kenia dan we tot nu toe gewend waren. Van de palmbomen en het strand naar de bergachtige landschappen. We redden onderweg door een supermooie omgeving: rode zandwegen, groen gebergte en helderlauwe lucht. Ik heb dus weer flink wat met mijn camera geklikt.

Op een van de bergtoppen ligt ons kamp. Er is een gemeenschappelijk overdekt gedeelte, 2 toiletten, 3 jungledouches en tenten om in te slapen. Als je de tent openritst, kijk je uit over de vallei, de bergen en een gedeelte van het Sanctuary-gebied. (Dat is heel groot.) Met een beetje geluk kunnen we hier ook olifanten zien lopen, dus hopelijk gaat dat nog gebeuren.

Na een introductie gooiden we onze spullen in de tenten en kregen we lunch. Na de lunch werd ons nog wat meer verteld over het werk en het programma van deze week. Daarna kregen we alweer pauze, want we konden pas aan het eind van de middag op gamedrive. De rest van de dag is het hier te warm voor en is de kans maar heel klein dat je dieren tegenkomt.

Om half vijf vertrokken we dan op gamedrive. Met onze monstertruck berg op, berg af, door de vallei, op zoek naar olifanten en andere schepsels. Al vrij snel spotten we een olifant bij de rivier. Het was een grote, mannelijke olifant, die waarschijnlijk al zo'n 60 jaar oud was. Het was een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Een grote, Afrikaanse olifant, met huge oren en slagtanden, midden in het groen nog geen kilometer van ons kamp vandaan. Supervet om eindelijk een olifant in het wild te zien, in plaats van achter dierentuinhekjes.

Onderweg hebben we ook nog een aantal everzwijnen (zoals Pumba), elanden en allerlei gekleurde vogels gezien. Helaas kwamen we geen andere olifanten meer tegen, behalve 2 olifanten in de verte. (Twee grijze stipjes.) Te ver weg om een foto van te maken.

De Elephant Sanctuary is echt een heel mooi gebied. Vanuit ons kamp kun je al heel ver kijken, over de vallei en naar omliggende bergen, maar dit is nog maar een klein gedeelte van het hele gebied. 's Avonds waait het wel erg hard, waardoor de hele tent heen en weer schud. Mijn tentdeur is aan één kant al los gewaaid. Ik heb er maar een steen op gelegd.

Morgen beginnen we echt aan het werk: papier maken van olifantenpoep. Hiervan worden weer boekjes e.d. gemaakt die als souvenir verkocht worden om de Sanctuary te sponsoren. Verder heb ik vandaag nog wat interessante dingen over olifanten geleerd. Ze schijten 6 kilo per keer en eten 300 kilo voedsel per dag. Maar 44% daarvan blijft in hun lichaam, de rest poepen ze uit. Daardoot is hun ‘dung' ook niet zo vies volgens begeleider Steven. De Masai gebruiken het zelfs als medicijn. Verder wordt het mannelijke geslachtsdeel van een olifant ook wel ‘The Fifth Leg' genoemd. Dit is te danken aan de lengte (erg lang), het gewicht (27 kilo) en het aantal spieren (meer dan 1000). Weer wat geleerd.

Diny

Sjonge, jonge wat een afmetingen allemaal! En dan die hoeveelheid eten. Dat valt bijna niet aan te slepen. Is er zoveel eten in de natuur voor die olifanten?