Sar's Kenia Experience

Noken in the koken.

De leukste dag van de week zou dit worden volgens bronnen uit het kamp die de marine al eerder hadden gedaan. Nou, overdrijven is ook een vak. Er was ons verteld dat we stevige schoenen aan moesten trekken, want we gingen naar een Mangrove-bos. Dat zijn bomen die half op het strand en half in de zee groeien, met veel wortels die boven de grond uitsteken.

We kwamen aan in een gezellig dorpje - ik denk dat het Gazi heet - waar we nog nooit zijn geweest. Arm uiteraard, maar het zag er gemoedelijk uit. We namen plaats in een gebouwtje van de ‘Red-de-Mangrove-bomen-stichting' (zo heet het vast niet) en kregen hier een lezing over ecosystemen en de bedreigende factoren voor de bomen. Dat was allemaal best interessant. Onze taak was het meten van geplante Mangrove-bomen, die gebruikt worden voor restauratie.

Enthousiast begonnen we onze gegevens te verzamelen. Helaas was dat enthousiasme maar van korte duur. Na het meten van drie boompjes, bleken we namelijk door een soort moeras te moeten lopen. En daar was men natuurlijk niet op voorbereid. Ik zou het niet zo'n probleem hebben gevonden als ik niet de dag daarvoor was gedwongen met mijn werkschoenen door de zee te lopen. Maarja, die lagen nu te drogen en ik was niet van plan mijn All Stars ook nog eens op te offeren. Gelukkig had ik vanochtend ‘voor de zekerheid' waterschoenen meegenomen, maar dat gold niet voor de anderen. Resultaat: iedereen Lichtelijk Geirriteerd. Het zou niet zo erg zijn als we echt iets nittugs deden, maar dat deden we niet. Onze research was namelijk bedoeld als ‘exercise' en niet om ook maar een minuscuul beetje de bomen te redden. Dat hadden ze ons beter niet kunnen vertellen. Denk ik.

Zonder enige motivatie hebben we nog wat boompjes opgemeten op een wat droger stuk. Iedereen was ondertussen hongerig en humeurig. Het begint ook echt te irriteren dat we hier het merendeel van de tijd het gevoel hebben dat we helemaal niets bereiken hier. Het lijkt soms wel een schoolreisje.

We liepen een flink stuk naar de Woman's Mangrove Boardwalk: een gebied waar steigers aangelegd zijn om tussen de bomen door te lopen zonder de natuur te bschadigen. Hier zouden we onze lunch krijgen. Het was even wachten, maar uiteindelijk kwamen vijf Gazi-vrouwen met potten en pannen op hun hoofd onze kant op lopen. We konden niet wachten! We aten lokaal voedsel en in stijl: op een matje op de grond met de schoenen uit. Er was rijst, viscurry, chapati's, bananen, groenten, vis, en onverklaarbare figuurtjes die je in een superhete chilisaus moest dopen. Het was allemaal superrrrrrlekker!

Na de lunch namen we de boardwalk, wat ons nog wat mooit uitzichten en foto's opleverde. Ons ‘werk' was het repareren van de steigers. In de praktijk kwam dit erop neer dat we 3 spijkers in het hout hebben geslagen. Met zijn allen. Na deze zeer nuttige bijdrage aan de Keniaanse maatschappij gingen we weer terug naar het kamp. In de bus bedacht ik dat de middag de ochtend toch wel had goedgemaakt. Het Mangrove-bos was mooi om te zien, de traditionele lunch was heerlijk en het dorp was weer zeer indrukwekkend. Hoe vaak ik ook tegen mezelf blijf zeggen dat de mensen hier echt in hutjes van takken en modder wonen, ik vind het nog steeds moeilijk te geloven. Fascinerend.

De avond van vandaag heeft mijn humeur helemaal op en top gemaakt. Na het diner kwam een groep traditionele dansers en muzikanten een show geven in ons kamp. Dit was echt superleuk. Er werd flink met de bossen hout geschud en in het rond gejodelahietiet. Het was echt ge-wel-dig. Dat klinkt sarcastisch uit mijn vingers, maar ik meen het. I loved it. Ik heb dus ook weer mijn bijdrage geleverd door wat sieraden van ze te kopen.

Ik wist niet dat ik nog meer lol kon hebben op een avond, maar het bleek mogelijk. Men is hier namelijk zeer geinteresseerd in het leren van Nederlandse woorden. En dan vooral woorden uit een Bepaalde Categorie.

[Oma Alert: het verhaal is afgelopen, u kunt stoppen met lezen! :D]

Naast verschillende synoniemen voor een bepaald stuk vlees tussen mannelijke benen, heb ik mijn slaapkamergenoten the one and only Nederlandse woorden geleerd. ‘Neuken in de keuken.' Hilarisch. Dit is inmiddels een van de hoofduitspraken in het kamp die continu herhaald wordt. ‘Noken in the koken'. ‘Noiken in the koiken'.

Hmm. Misschien was dit toch wel de leukste dag van de week.

Reacties

Reacties

Ria

Je moet wel hard werken , hoor! Drie spijkers slaan, tsjonge, daar word je echt moe van.
Maar goed , je hebt lekker gegeten en een leuke avond gehad om de plaatselijke bevolking nederlands"" te leren.

Milou

Haha. Ik zei toch; 'neuken in de keuken werkt'. Is het niet voor een ander, dan wel voor jezelf

Even een brainscheet: Bas is kok.

Wat doen koks dan de hele dag in de keuken?

Cedric

Kon je ze echt niks beters leren? Ik leer ze ' ik zie door de bomen het bos niet meer' daar heb je nog wat aan als je in nederland bent haha.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!