Sar's Kenia Experience

Poetsen met een stokje.

Deze week werk ik aan projecten rond ons hoofdkamp in Muhaka. Een deel van ons helpt bij het lesgeven in de klas en het andere deel werkt buiten de school. Vandaag zijn we begonnen met het maken van een volleybalveld. We begonnen eerst met ‘levellen’, oftewel in het gras spitten in een poging de grond gelijk te maken. Ik heb ook gras gemaaid. The African way. Met een soort mes moest ik boven de sprieten heen en weer zwiepen, in de hoop deze kapot te slaan. Best hard werk allemaal, vooral in de brandende zon. Ik heb er 4 blaren op mijn handen aan overgehouden.

Voor de lijnen moesten we geulen in de grond hakken waar later cement op wordt gegoten. Ook hebben we twee boomtakken ‘geschild’ om de palen voor het net te maken. Het is allemaal heel basic en het ziet er niet echt professioneel uit, maar het is zwaar werk. Je hebt gewoon niet de goeie materialen om het goed te doen.

Ik vind het trouwens echt bijzonder om de Afrikaanse kindertjes zo’n oud krot gebouw binnen te zien gaan, en dan te beseffen dat dit hun school is. Het is gewoon zo armzalig allemaal. Ze dragen allemaal een smerig schooluniform en de meeste kinderen hebben geen schoenen. Ze kregen vandaag onder andere les over tandenpoetsen. Op de poster met uitleg stond naast een tandenborstel ook een stokje. Een boomtakje. Om de kinderen uit te leggen hoe ze daarmee hun tanden moeten poetsen als ze geen tandenborstel hebben. Bi-zar. Ook heeft het merendeel van de kinderen geen pen en/of schrift, waardoor ze niets kunnen opschrijven.

Na het werken voelde ik me vet duizelig en had ik hoofdpijn. Hopelijk gaat dat morgen beter. Ik heb trouwens wel zin in morgen, want we gaan Afrikaans koken!

Last but not least: ik heb Sam nog heel wat dingen geleerd vandaag. Hij kan nu tot 100 tellen in het Nederlands en meisjes complimenteren.

Laughing

Reacties

Reacties

Kai

Jezus, tanden poetsen met een stokje? dat zie ik echt niet voor me!
Wel een trefeend voorbeeld van hoe anders werelden kunnen zijn!

x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!