Sar's Kenia Experience

Sar heeft een soort rokje aan. (Lekker pakkende titel, toch?)

Ik was vroeg naar bed gegaan, want vandaag werd mijn eerste projectdag. Helaas begon de mobiele telefoonvogel weer stipt om 4 uur te iriteren. Ik begin echt te denken dat het beestje slecht is voor mijn oren, want het is een heel hoog en schel geluid. Net als de stoomoven thuis, maar dan kortere piepjes. Vanochtend lagen er worstjes bij het ontbijt, die vrij lekker smaakten. Toch heb ik af en te moeite met het eten. Ik heb echt heel veel honger, maar als ik ga eten word ik misselijk. Ik blijf maar wel genoeg drinken; ik heb vandaag wel 5 liter water achterovergeslagen geloof ik.

We gingen weer met het busje naar ons project: Colobus Trust. Ik geniet echt van die ritjes. Wind in je haar, warmte in je gezicht en de geur van vuur in je neus. Overal hangt die geur. Er liggen ook veel afgebrande stukken hout en brandend hout en afval langs de weg. Ik weet niet of dat door de zon in de fik vliegt of dat mensen het aansteken. Het blijft ook leuk dat al die mensen spontaan beginnen te zwaaien, vooral kinderen. Een beetje een Beatrix-effect krijg je dan. Sommige kinderen hebben nog nooit een wit persoon gezien, dus wij zijn in hun ogen heel bijzonder. Ze willen ons ook altijd aanraken. De volwassenen schijnen te denken dat wij blanken gewoon wezens met veel geld zijn. Ze beseffen niet dat wij werken voor ons geld, ze denken dat het gewoon aan ons zit ofzo. Ze vragen dan ook belachelijk hoge bedragen voor de spullen die ze proberen te verkopen.

Vandaag was er weer een nieuwe bijkomstigheid tijdens de busreis: een regen van insecten. We rijden over hele smalle weggetjes met bomen aan de zijkant, waardoor de takken aan alle kanten de bus in steken. Omdat we rijden ontstaat er een soort katapult-effect en worden er veel bladeren met insecten de bus (lees: je nek) in geslingerd. Al die meiden begonnen natuurlijk meteen te gillen, dus ik heb mijn knikkerskills maar even gebruikt om spinnen en mieren van tassen en T-shirts te schieten.

Aangekomen bij het project Primate Research kregen we een rondleiding door het kamp waar apen opgevangen worden. Ook kregen we een paar lezingen over het werk wat daar gedaan wordt en wat wij dus ook gaan doen. Ze zetten daar bijvoorbeeld apen in rehabilitation, die jaren door mensen als huisdier gehouden zijn. Verder maken ze een soort ladders die horizontaal boven de weg komen te hangen zodat apen kunnen oversteken. Ze zijn namelijk niet zo handig via de grond omdat sommige soorten geen duimen hebben ofzo. Raar. Daarnaast zijn deze ladders nodig omdat de apen anders via de hoogspanningskabels oversteken. Dan worden ze dus geëlectrocuteerd. Als ze ‘geluk' hebben verliezen ze alleen een arm of been, maar anders gaan ze dood. Dat was vandaag dus ook gebeurd, en tijdens ons bezoek werd de dode aap binnengebracht. Het was echt zielig en het stonk nogal, maarja. Gelukkig waren er ook prettigere dingen te zien, zoals een babyaapje.

Na nog meer informatie over de kwestie ‘Waarom mag je een aap niet voeren?' gingen we naar een of ander heilig bos van een oude bevolkingsgroep. We moesten ook een soort kleden om ons benen binden uit respect voor de oude bewoners van dat gebied. De gids liet ons verschillende bomen zien waarvan mensen vroeger kleding maakten of medicijnen. Ik vergeet trouwens te zeggen dat we voorafgaand aan deze boswandeling flink bang waren gemaakt met plaatjes van vieze beesten en gevaarlijke slangen die zich in dit bos schuilhouden. Conclusie: je kunt door veel beesten gebeten worden en er zitten veeeeeeel slangen. Ik hoop dat we daar geen ruzie mee krijgen. Vanmiddag hebben we echter nergens last van gehad dus ik hoop dat alles overdreven was. Ik heb persoonlijk grotere problemen met de tijd tussen de maaltijden. Ik heb tussendoor steeds zo'n berehonger dat ik in combinatie met de warmte bijna flauwval. Volgende rondje supermarkt betekent voor mij dus veel snacks inslaan. Verder gaat alles prima hier. Ik heb net het spel ‘Shithead' leren spelen met kaarten, dus dat is wel lachen. (Makkelijk.) Vanavond weer op tijd naar bed, want we moeten elke ochtend om 8:30 uur weg. Als je die vogeluren van de nacht dan mee telt moet je dan dus wel op tijd gaan slapen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!